Rodzaje Placementu

Nowe badania przeprowadzone przez BDRC Continental i Channel 4 wykazały, że lokowanie produktu z marką może znacznie zmieniać postrzeganie telewidzów i jest przez nich doceniane, jako element zwiększający wiarygodność treści telewizyjnych i filmowych. Dlatego też firmy coraz chętniej korzystają z możliwości, jakie daje taka forma reklamy. Firmy mogą lokować swoje produkty w filmach, serialach, programach TV na kilka sposobów:

Ze względu na pierwszo- lub drugoplanową rolę produktu:

  • Pierwszoplanowa (on set placement) – produkt (usługa) gra w filmie wraz z głównymi bohaterami, a częstotliwość jego występowania jest bardzo duża.
  • Drugoplanowa (creative placement) – produkt (usługa) gra w tle filmu, pojawia się w rozmowach bohaterów.

Drugą grupą Product Placementu jest rozróżnienie ze względu na rodzaj produktu:

  • Brand placement - lokowanie konkretnej marki produktu lub usługi np. samochód Porsche w filmie "Risky Business".
  • Corporate placement - eksponowanie znaku towarowego (logo) firmy np. budynek restauracji McDonald's w "Piątym elemencie", stacja radiowa RMF FM w "Teraz albo nigdy".
  • Generic placement - umieszczanie kategorii produktu lub usługi bez wskazania na konkretną markę np. mleko w filmie "Leon Zawodowiec".

Ostatnia grupa to rozróżnienie ze względu na formę przekazu:

  • Wizualny Placement - produkt, usługa lub logo jest pokazane na ekranie przez kilka sekund lub dłuższy moment, bez konotacji słownej.
  • Mówiony Placement - produkt, usługa lub firma jest wymieniana w trakcie filmu. Taki placement jest bardziej efektywny i ma większy wpływ na widza niż wizualny. Głównie dlatego, że widz nie musi patrzeć w danym momencie na ekran, ponieważ informacja i tak do niego dotrze. Przykładem jest rozmowa Brada Ptta i Michaela Fassbendera w filmie "Adwokat" gdzie zamawiają w barze piwo marki Heineken.
  • Plot/Rekwizytowy Placement - jest to placement w którym bohater filmu bezpośrednio kupuje - trzyma w ręku dany produkt lub korzysta z usług konkretnej firmy. Ten rodzaj placementu wiąże się z wykorzystaniem wizualnego i mówionego placementu. Mamy z nim do czynienia w sytuacji, gdy w filmie pojawia się konkretna marka np. okulary Ray Bann w filmie "Firma", czy gdy jest mowa o kupowaniu produktów w sklepie.